Stratejik Yönetim
TEZSİZ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI DERS İZLENCESİ
Dersin Bilgileri |
|||
Programın Adı: |
İşletme |
||
Dersin Adı: |
Stratejik Yönetim |
||
Dersin Türü: |
Seçmeli |
Öğretim Dili: |
Türkçe |
Dersin Saati |
3 Saat |
Dersin Dönemi: |
Güz |
Dersin Öğretim Elemanı: |
Prof. Dr. Sema Yiğit |
||
Telefon: |
04523238696 |
||
E-Posta: |
semayigit@yahoo.com |
||
Ofis-Adresi: |
Gölevi mah. Devlet Sahil Yolu Üzeri, Ünye İ.İ.B.F. İşletme Bölümü |
||
Derse Devam Zorunluğu: |
%70 |
||
Derse Kabul Koşulları: |
Ön Koşul Yok |
||
Dersin İşleniş Yöntemi: |
Eş Zamanlı (senkron) |
Dersin Tanımı ve Amaçları |
Bu ders işletmelerin yönetimini stratejik bir bakış açısı ile ele alınmasını ve yönetim sürecinin tüm aşamalarının bu perspektiften incelenmesini içerir.
Dersin amacı öğrencilerin stratejik bilinç kazanması ve bu bilinçle öğrencilere stratejik yönetim sürecini yönetebilme yetisi kazandırmaktır.
|
Dönemlik Ders Planı |
||
Hafta |
Konu |
Etkinlik |
1 |
Temel Kavramlar |
Canlı ders anlatımı |
2 |
Strateji bilinç ve stratejistleri seçme görevlendirme |
Canlı ders anlatımı |
3 |
Dış çevre -genel uzak çevre analizi |
Canlı ders anlatımı |
4 |
Dış çevre-sektör çevresi analizi |
Canlı ders anlatımı |
5 |
İç çevre analizi |
Canlı ders anlatımı |
6 |
Durum belirleme matrislerinin hazırlanması |
Canlı ders anlatımı |
7 |
Stratejik yönlendirme-Misyon kavramı |
Canlı ders anlatımı |
8 |
Amaç, hedef, temel değerler ve vizyon kavramı |
Canlı ders anlatımı |
9 |
Ara sınav |
E-Sınav uygulaması |
10 |
Temel Stratejiler |
Canlı ders anlatımı |
11 |
Kurumsal stratejiler |
Canlı ders anlatımı |
12 |
İşlevsel stratejiler |
Canlı ders anlatımı |
13 |
Stratejik kontrol |
Canlı ders anlatımı |
14 |
Vaka analizleri |
Canlı ders anlatımı-ödev verme |
15 |
Vaka analizleri |
Canlı ders anlatımı-ödev verme |
16 |
Yarıyıl sonu sınavı |
e-sınav uygulaması |
Öğrencilerden Beklenen Etkinlikler |
Etki Düzeyleri |
Ödev (Araştırma, Derleme, Özet Çıkarma vb.) |
10 |
Proje |
|
Derse Katılım |
|
Kısa Sınav (Quiz) |
|
Ara Sınav |
40 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
50 |
|
|
|
|
|
|
Toplam |
100 |
Temel / Yardımcı Kaynaklar |
İşletmelerde Stratejik Yönetim- Hayri Ülgen, Kadri Mirze, Beta Yayıncılık |
Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası -Erol Eren, Beta Yayıncılık |
|
|
|
|
|
Öğrencilerden Beklentiler |
Öğrencilerin tüm derslere devam etmeleri ve ders sürecinde aktif olmaları beklenmektedir.
Öğrencilerin dönem sonunda verilen vaka analizlerini derslerde edindikleri bilgiler ışığında yapmaları beklenir.
|
Dersin Ödevleri |
Giriş Stratejik yönetim, hem iç hem de dış ortamın belirli özellikleriyle ilgili olarak üst düzey yönetici tarafından belirli hedeflerin başlatılması ve uygulanması sürecini ifade eder. Stratejist yönetim, her zaman çeşitli ürünlerin pazar eğilimleri tarafından yönlendirilir. Rakip firmaların satış eğilimi ve pazar nişlerinin artması ile bir karşılaştırma yapılır (Macdonald, 2008). Bir çıkış noktası olarak, MacDonald, çeşitli şirketler her zaman en üstte olmaya çalışır ve bu onları merdiveni tırmanmalarına yardım etmenin yollarını aramaya zorlar. Bu, SWOT analizinin tüm sürecini içerir.
Güçlü Yönler Macdonald Company, komuta hiyerarşisine göre çalışan yoğun bir yönetim kadrosu zincirine sahiptir. Bu şekilde, gerekli tüm bilgiler, herhangi bir bozulma unsuru olmadan en üste kanalize edilir. Bu, bir şirketin planlama ve yürütme açısından başka bir seviyeye geçmesine yardımcı olan uygun stratejik plan ve taktiğe katkıda bulunur. Macdonald Company'ye atfedilen bir diğer güç ise pazarlama kanallarıdır (Macdonald, 2008). Şirket, pazar yapısının genişliğini ve müşterilerin tercihlerini bildiğini pazarlamasını sağlayan kapsamlı çevrimiçi ve fiziksel pazarlama kanallarına sahiptir. Bu, yönetimin müşterinin ihtiyaçlarını karşılamak için markalaşmaya ilişkin kararlar almasına yardımcı olur.
Zayıf Yönler Şirketin dağıtım kanallarında ciddi bir boşluk var, bu da ürünlerinin verimsiz dağıtımına yol açıyor ve bu da pazar nişinin daralmasına neden oluyor.
Fırsatlar MacDonald'ın şirketi, operasyonlarını genişletebileceği muazzam pazar fırsatlarına sahiptir. Yoğun bir pazarlama ve dağıtım kanallarına sahip olmakla birlikte, henüz kanal kurma aşamasında olan rakiplerinin başında gelmektedir.
Tehditler MacDonald'ın şirketi için en büyük tehdit, pazara yavaş yavaş giren ve pazardaki stratejik konumuyla, şu anda MacDonald'ın işgal ettiği pazar nişini ele geçirmesi muhtemel olan Starbucks'tır (Macdonald & Marshall, 2010).
Macdonald'ın stratejilerinin Genel Yönetim Resmi Macdonald, ABD'de gıda üretiminde lider bir şirkettir. Müşterilere uygun ve verimli hizmet sunumunu sağlamak için MacDonald şirket yönetimi, tüketicileri kötü hizmetlerden ve sömürüden korumak için çok yönlü stratejiler kullanır. Bu nedenle, kullanılan stratejiler arasında denetim stratejisi, insan kaynakları stratejisi, maliyet azaltma stratejisi, marka kontrol stratejisi ve pazarlama stratejisi yer almaktadır. Denetim stratejisiyle ilgili olarak, MacDonald's şirketi bunu fon yönetiminde şeffaflık ve hesap verebilirliği sağlamak ve ayrıca müşteriler ve genel olarak şirket için yararlı olmayan zayıf düzenlemeleri ortadan kaldırmak için kullanır (MacDonald & Newcomen Society, Kuzey Amerika, 2007). Denetim stratejisi bazen, çalışan tedarik zincirleri boyunca ücretlerinde indirim yapan ve tüketici tercihlerini kolaylaştıran çalışanlar dahil olmak üzere zorlu iş stratejilerini benimsemeyi içerir. İnsan kaynakları azaltma, çeşitli tedarik zincirlerinde tercih edilen satın alma yöntemlerini zevk ve tercihlerle ilgili müşteri davranışlarını keşfetmek için geniş müşteri yelpazesinde demografik araştırmalar yürütür. Bu, müşteri taleplerine uyum sağlamak için olası ayar mekanizmalarının yönetimini sağlar. Ek olarak, maliyet azaltma da MacDonald's şirketi tarafından, ilgili üretim maliyetlerini azaltmak amacıyla gıda ürünlerini daha hızlı ve verimli bir şekilde işleyebilecek yeni tekniklerin ve teknolojik gelişmelerin belirlenmesi için düşünülen bir başka stratejidir. Ayrıca, marka kontrol stratejisi, bu ürünlere her baktıklarında müşteriler için çekici görünmelerini sağlamak için eskilerinin yerini alabilecek yeni ve dikkat çekici marka formları oluşturmak için bu şirkette de kullanılmaktadır. Bu strateji tamamen farklı pazar dinamizmlerine uyan yeni tasarımlar ve modellerle ilgilidir (Kuzey Amerika'da MacDonald & Newcomen Society, 2007). Sonuçta, MacDonald'ın şirketi pazarlama stratejisini kullanır. Bu, çalışanların bu ürünleri tercih eden çeşitli pazar yerlerine bu işlenmiş gıda ürünlerinin reklamını yapmak ve tedarik etmek için potansiyellerinden en iyi şekilde yararlanmaya çalıştıkları sayısız yolu ele almaktadır. Ayrıca bu strateji, pazarlanabilirliklerini çeşitlendirmek için yeni pazar girişimlerini keşfetmeye çalışır. Şirketin stratejisini değerlendirin. |